Samenwerken op scholing, sociaal beleid en arbeidsmarkt
Menu Zoeken

'Stagiairs kunnen inspireren en ruimte in het werk bieden'

Praktijkmanager Carla Swart (Huisartsenpraktijk Mondriaan, Nieuwegein)

Een grote praktijk met zes huisartsen en elf assistenten. Waar het druk en hectisch kan zijn. Daar zal wel geen tijd vrij zijn voor een stagiair denk je dan. ‘Onzin, vindt praktijkmanager Carla Swart. ‘Wij vinden het belangrijk om bij te dragen aan het leerproces en de ontwikkeling van stagiairs. Daarmee investeren we in de toekomst van het vak van doktersassistenten. Bovendien is een jonge, onbevangen, frisse blik ook voor ons weer interessant en leerzaam.’

‘Wij zijn een echte opleidingspraktijk, dat is een bewuste keuze van onze maatschap. Er werken hier altijd huisartsen in opleiding en co-assistenten. En we bieden ook stageplaatsen aan studenten die de opleiding doktersassistent volgen. We zien het als onze taak. Zeker ook omdat er te weinig stageplaatsen zijn momenteel. In de meeste gevallen doen onze stagiairs een BBL-opleiding, de combinatie van leren en werken. Twee van onze doktersassistenten verzorgen zelfstandig de stagebegeleiding.’

Coördineren en begeleiden

‘Als praktijkmanager coördineer en ondersteun ik onze stagebegeleiders bij het soepel laten verlopen van de stages. We vragen stagiairs vooraf altijd een motivatiebrief en een korte cv te sturen. Dan krijg je een goed beeld. Past de stagiair bij de praktijk? Over welke vaardigheden beschikt hij of zij al en wat zijn de leerdoelen? Ik regel ook het administratieve deel, waaronder het inwerkprotocol voor nieuwe stagiairs. De stagebegeleider onderhoudt het contact tussen de stagiair en de school en ik maak een stageovereenkomst namens de huisartsenpraktijk en de stagiair. Na afloop vraag ik de stagevergoedingen aan.

Voorbereiden en evalueren

‘Een goede voorbereiding is essentieel. Het hele praktijkteam moet op de hoogte zijn van wie wanneer begint, wie de begeleiding verzorgt enzovoort. Ook tussentijds is het goed om de stages te evalueren in het team. We zorgen ervoor dat onze stagiairs ook met andere collega’s in de praktijk samenwerken. Dat levert voor de stagiair een brede stage op en voor ons een breed beeld van de stagiair.’

Contact met school

‘Ook het tussentijdse contact met school en de stagebegeleider is belangrijk. Je moet elkaar tijdens de stage echt een aantal keren spreken en over en weer feedback kunnen geven. Komen de vooraf gestelde verwachtingen uit? Hoe doet de stagiair het? Wat kunnen wij op de stageplek anders of beter doen? Maar ook: wat zijn onze ideeën waar het op school beter kan? Zo heb je direct invloed op de kwaliteit van de opleiding.’

Elke stagiair is uniek

‘De kwaliteiten van een stagiair zijn heel verschillend. De een beschikt al over veel praktische vaardigheden en moet bijvoorbeeld op het gebied van communicatie, doorvragen en doortastender zijn nog veel leren. En soms is dat juist weer omgekeerd. Elke stagiair is uniek wat betreft karakter en vakkennis. De tijd en energie die je in een stagiair moet investeren, hangt daar dus sterk vanaf. In onze grote praktijk leren ze ook om zich in een grote groep staande te houden en zichtbaar te blijven. Je valt hier minder op. Je moet meer voor jezelf opkomen en jezelf meer laten zien dan in een kleine huisartsenpraktijk.’

‘Een jonge, frisse blik van buitenaf kan heel inspirerend werken’

Ruimte in het werk

‘Ik hoor vaak: we hebben geen tijd voor een stagiair, we hebben het te druk. Maar wij weten inmiddels: een stagiair kost niet alleen tijd, maar kan ook veel opleveren. Stagiairs kunnen ruimte scheppen in het werk van de doktersassistente door werk uit handen te nemen. We laten ze soms ook onderzoeken of bepaalde werkinstructies goed worden uitgevoerd, in de aanloop naar een accreditatie van onze praktijk. Of we zeggen: bekijk eens of we ons spreekuur anders en beter kunnen inrichten. Een jonge, frisse blik van buitenaf kan heel inspirerend werken.’

Kweekvijver van nieuwe collega’s

‘Met goede doktersassistenten kun je als praktijk het verschil maken. Zij hebben het eerste contact met patiënten, zij zijn het visitekaartje. De manier waarop zij communiceren bepaalt of iemand zich welkom en op zijn gemak voelt in onze praktijk. Het bieden van stageplaatsen is ook in dat kader interessant. Want door toekomstige doktersassistenten mede op te leiden, creëer je als praktijk je eigen kweekvijver. We zien dat als we een vacature hebben, er regelmatig voormalige stagiairs solliciteren. Er werken bij ons inmiddels diverse collega’s die hier ooit stage hebben gelopen.’