Samenwerken op scholing, sociaal beleid en arbeidsmarkt
Menu Zoeken

Ik weet nu veel beter waar mijn collega’s blij van worden, waar ze heen willen en hoe ze in elkaar zitten

In de dagelijkse drukte van een huisartsenpraktijk schiet een goed gesprek tussen werkgever en werknemer er nog wel eens bij in. Huisartsenpraktijk Het Dok op Urk probeert dit te voorkomen door het voeren van jaargesprekken, waar de gesprekskaarten van SSFH de basis van vormen. Wij spraken met praktijkmanager Sandra Lips over haar ervaring met de gesprekskaarten.

“Daar heb je weer het lijstje. Deze uitspraak stond symbool voor de gesprekken die wij aanvankelijk voerden”, begint Sandra. “De jaarlijkse gesprekken waren statisch en hadden iets weg van een ondervraging. Onze wens was om op te halen waar iedereen blij van wordt, waar medewerkers energie van krijgen, waar ze zich in willen ontwikkelen en wat ze lastig vinden. In de gesprekskaart ‘Een goed gesprek’ vonden we de basis voor een nieuw format voor onze jaargesprekken.”

Bekijk hier de gesprekskaarten »

Van organisatiegericht naar persoonsgericht

“De gesprekskaarten geven ons een heel goed handvat om het gesprek te voeren. Voorafgaand aan het jaargesprek krijgen de medewerkers de vragen toegestuurd zodat zij alvast kunnen kijken welke punten ze willen aankaarten. Waar ik het gesprek eerder begon met ‘Hoe kijk je terug op afgelopen jaar?’ vraag ik nu hoe het met ze gaat. We toetsen dus niet meer of iemand bij de organisatie past en andersom, maar zijn nu echt gericht op het individu en daardoor ontstaan hele mooie en waardevolle gesprekken.”

Dynamische gesprekken

“In deze nieuwe gespreksvorm heb ik het idee dat mijn collega echt ‘aan staat’. Als leidinggevende kan ik iets meer op de achtergrond treden en mijn collega zijn verhaal laten doen. Dit zorgt voor hele dynamische gesprekken. De één legt het accent op werk/privé de ander meer op ontwikkeling. Zo sluit het veel beter aan op de persoonlijke medewerker. Ik ben echt heel enthousiast over de gesprekskaarten. Ze zijn positief ingestoken, gericht op het individu en zitten heel goed in elkaar.”

Als je meer wil kan dat ook

“Waar je niet goed in bent, moet je de schade beperken en waar je goed in bent moet je vooral nog beter in worden. Door deze nieuwe manier van gespreksvoering weet ik veel beter waar mijn collega’s blij van worden, waar ze heen willen en hoe ze in elkaar zitten. Dit inzicht maakt het voor mij een stuk makkelijker om werkgroepjes samen te stellen op het gebied van innovatie, kwaliteit of digitalisering. Want als je bij ons meer wil, dan kan dat ook en daar stimuleren we onze collega’s heel graag in.”