Op dit moment heeft ze niet één, maar twee stagiairs. En ook in het gezondheidscentrum waar ze hiervoor werkte, begeleidde Samira Azzin diverse doktersassistenten in spé tijdens hun stage. ‘Stagiairs zijn leergierig en de meesten kunnen al best veel. Bereid je een stage goed voor, dan kun je er in je eigen praktijk dus ook zelf je voordeel mee doen.’

‘Stages zijn enorm belangrijk voor de toekomst van studenten. En ook voor de toekomst van ons vak, zij vormen immers een nieuwe generatie collega’s. Bovendien geldt voor hen: heb je geen stageplek, dan kun je je opleiding niet voltooien. Ik bied hen daarom ruimte om stage te lopen in onze praktijk. En ik begeleid hen graag in hun ontwikkeling. Het werken en communiceren met patiënten, het samenwerken met collega’s in de huisartsenpraktijk, het juist doorlopen van alle procedures en processen noem maar op. Ik vind het zinnig én leuk!’

Goede voorbereiding is halve werk

‘Het is een misverstand dat een stagiair alleen maar tijd kost. Ik heb nu twee stagiairs die mij assisteren in mijn werk en gaandeweg steeds meer taken zelfstandig vervullen. Dat gaat zo goed, dat ik in die tussentijd onze complete administratie up-to-date heb kunnen brengen. Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat begint al met heel praktische zaken. Heldere afspraken maken over welke tijden we werken, het vastleggen van de persoons- en contactgegevens van thuis en op school.

Tijd vooraf inplannen

En natuurlijk wil ik exact weten welke doelen zij hebben en welke opdrachten ze vanuit school meekrijgen. Die moeten natuurlijk goed aansluiten met de dagelijkse werkelijkheid in onze praktijk. Verder moet je snel in kaart brengen waar iemand goed en minder goed in is. Wat goed gaat kunnen ze zelfstandig, bij wat nog geleerd moet worden begeleid en ondersteun ik mijn stagiair in de praktijk. Natuurlijk vraagt een stagiair tijd, maar als je het vooraf goed inplant, valt het reuze mee.’

Zelf leren van je stagiair

‘Ik zorg er altijd voor dat mijn stagiairs hun verplichte opdrachten allemaal in de eerste helft van hun stageperiode doen. Dan kunnen ze in het tweede deel zelf kijken wat ze nog willen leren en echt genieten van de praktijk. Omgekeerd leer ik ook zelf weer van onze stagiairs. Ik doe zelf de SOH-opleiding (Spreekuurondersteuning Huisartsenzorg), waarbij je kennis opdoet van 15 extra ziektebeelden. Mijn stagiair heeft mij overhoord en ik overhoorde ook haar. Zo leer je van elkaar.

Rollen omdraaien

Ik zie een stagiair daarom gewoon als een jonge collega. Soms draai ik de rollen om. Dan zeg ik op een bepaalde dag: jij bent nu de assistent en ik ben jouw stagiair. Zeg maar wat ik moet doen, zet me maar aan het werk. Dat is leuk en leerzaam tegelijk. Een goeie stagiair zie ik ook als een mogelijk toekomstige collega. Een derdejaars student die bij mij eerder stageliep is nu afgestudeerd en benader ik inmiddels soms voor vervangingsdiensten tijdens mijn vakanties. Het is vertrouwd, ik weet wie mijn werk tijdelijk overneemt.’

Regie

‘Ik heb in onze praktijk zelf voorgesteld om stageplaatsen aan te bieden. Omdat ik dat in mijn vorige werk ook al deed. De huisarts vindt dat prima, zolang ik het maar kan combineren met mijn werk. Tijdens het werkoverleg bespreek ik altijd de voortgang en veranderingen met betrekking tot de stages. Wanneer een stagiair begint, op welke dagen ze meedraaien en wanneer ze afscheid nemen. Iedereen moet goed op de hoogte zijn. Ikzelf verzorg de begeleiding en zorg dat alles voor de stagiair en onze praktijk op rolletjes loopt.’

Contact met de school

‘Hoe wij aan onze stagiairs komen? Ik heb veel contact met het ROC in onze regio. Maar ik verbind me niet aan één school, iedereen moet een kans kunnen krijgen. Ik heb nu twee stagiairs van twee verschillende scholen. We hadden er eerst één, maar op het laatst belde er nog iemand die geen stageplek kon vinden. Ik kan het dan niet over mijn hart verkrijgen dat zo iemand niet verder kan met zijn of haar studie en misschien wel geen diploma haalt. Dus heb ik gezegd: kom er ook maar bij. Enkele keren hebben we tijdens de stage contact met de stagebegeleider van school. We bespreken dan de voortgang en wederzijdse ervaringen. Die contacten zijn prima.’

Vergoedingen

‘Aan het einde van een stage vragen we de bekende stagevergoedingen aan. Die voor de stagiair en die voor onszelf. Ik ontdek net dat niet alleen SSFH vergoedingen beschikbaar stelt, maar ook de ministeries van OCW en VWS bieden stagevergoedingen voor huisartspraktijken. Goed om te weten. Natuurlijk is dat prettig voor onze praktijk. En vooral een leuk extraatje voor de stagiair. Maar geld is niet waarom we het doen.

Aan de ene kant willen we jonge mensen in ons vak de kans bieden om de benodigde praktijkervaring tijdens hun studie op te doen. Aan de andere kant kunnen wij hun hulp, inbreng en frisse blik goed gebruiken. En zoals ik al eerder zei: het is echt leuk. Een stagiair? Ik kan het elke  huisartsenpraktijk aanraden.’

Meer informatie: Toolkit Maak ruimte voor de staigiar!

Dit praktijkvoorbeeld maakt onderdeel uit van de campagne Maak ruimte voor de stagiar. SSFH stimuleert het aantal stageplekken in de huisartsenzorg door op verschillende manieren ondersteuning te bieden. Onder andere met de toolkit Maak ruimte voor de stagiair. De toolkit is gevuld met allerlei praktische handvatten zoals rekenvoorbeelden, checklisten, handige tips voor begeleiding en praktijkvoorbeelden.
Bekijk ook onze Facebookpagina voor het laatste nieuws.

Blijf op de hoogte.
Abonneer nu op onze nieuwsbrief.