Vergoeding praktijkbegeleiding

  • Moet ik met SSFH een verwerkingsovereenkomst afsluiten als ik een (stage) vergoeding aanvraag?

    Als stagebieder hoef je geen aparte verwerkersovereenkomst met SSFH af te sluiten bij het aanvragen van een (stage)vergoeding.

    SSFH heeft bepaalde (persoons)gegevens nodig om een vergoeding te kunnen beoordelen en uitkeren, zoals vastgelegd in het Reglement Vergoeding. Daarbij bepaalt SSFH zelf het doel en de middelen van deze gegevensverwerking en treedt dus op als verwerkingsverantwoordelijke.

    Om de bescherming van persoonsgegevens te waarborgen, heeft SSFH al verwerkersovereenkomsten met betrokken partijen afgesloten en een verwerkingsregister ingericht. Hierdoor is een extra overeenkomst met de stagebieders niet nodig.

    Heb je vragen over het verwerken van gegevens? 

    Neem dan contact op met info@ssfh.nl of 013-5944318. 

  • Tot wanneer kan ik een aanvraag indienen?

    Aanvragen voor BOL en HBO moeten uiterlijk 4 maanden na afloop van de stage zijn ingediend. 

    Aanvragen voor voor BBL-regulier, BBL zij-instroom/herintreder en derde leerweg zij-instroom/herintreder dienen binnen vier maanden na de eerste stagedag te zijn aangevraagd. De vergoeding wordt in één keer uitbetaald voor een periode van zes maanden. Na zes maanden kan een vervolgaanvraag worden ingediend. 

    Zie hiervoor ook het schema vergoedingen.

  • De verhoging van de vergoeding praktijkbegeleiding dekken de kosten niet, waarom betaalt SSFH niet meer?

    SSFH kan om fiscale redenen uw kosten niet één-op-één vergoeden. De verhoging van de praktijkvergoeding is een algemene maatregel om de arbeidsmarkt goed te laten functioneren. Het kan in sommige gevallen mogelijk zijn dat uw salarisadministrateur meer kosten rekent, dat hangt sterk af van wie de verloning uitvoert. Wij horen verhalen over hele hoge prijzen, die niet in verhouding staan tot het werk dat er mee gemoeid is. Gezien de grote prijsverschillen kan het de moeite zijn om eens rond te kijken of er een goedkoper alternatief is. 

  • Ik heb geen personeel in dienst en betaal niet mee aan SSFH. Kom ik dan wel in aanmerking voor een vergoeding?

    Nee, een voorwaarde voor het verkrijgen van een vergoeding is dat je een werkgeversbijdrage aan SSFH betaalt en dat doe je niet als je geen personeel in loondienst hebt. Heb je wel ondersteunend personeel maar is dat in dienst van bijvoorbeeld een maatschap of stichting, dan kan die wel een vergoeding voor de praktijkbegeleiding aanvragen. 

  • Ik moet het PFZW-klantnummer bij de aanvraag invullen. Wat is dat en waar vind ik het?

    Het PFZW-klantnummer is je aansluitnummer bij het pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW). Het wordt ook wel instellingsnummer genoemd. Het nummer bestaat uit zes cijfers en is onder meer te vinden op de maandelijkse factuur die je van PFZW ontvangt.  

  • Aan welke voorwaarden moet ik voldoen?

    De voorwaarden voor het ontvangen van een vergoeding praktijkbegeleiding zijn: 

    • de stagebieder betaalt de jaarlijkse werkgeversbijdrage aan SSFH en heeft geen achterstand in betaling.  
    • de stagiair volgt een stage in het kader van een erkende beroepsopleiding.  
    • de stagiair heeft een schriftelijke overeenkomst met de stagebieder afgesloten. De stagebieder bewaart deze overeenkomst zeven jaar als bewijsstuk. Steekproefsgewijs wordt deze opgevraagd om na te gaan of aan alle voorwaarden is voldaan. Dit geldt alleen voor BOL, HBO en 3e leerweg. Stageovereenkomst geldt niet voor BBL
    • de naam van de stagebieder en stagiair zijn opgenomen in de stageovereenkomst;  

    Bekijk hier het volledige reglement.

  • Wat moet ik doen als er tussentijds iets gewijzigd is in de stagegegevens?

    Voor alle leerwegen geldt dat je een wijziging in de periode of stageplaats direct door moet geven via info@mijn-ssfh.nl. Wij bekijken dan de situatie om je aanvraag op de juiste manier af te handelen.
     

  • Wat moet ik doen als er iets gewijzigd is in de praktijkgegevens?

    Een wijziging in IBAN, adresgegevens en praktijknaam kun je zelf doorgeven in het portaal. Alle andere wijzigingen dien je per mail door te geven via info@mijn-ssfh.nl. 
     

  • Hoe wijzig ik de contactpersoon?

    Je kunt nu zelf via het menu Medewerkers contactpersonen toevoegen aan het account. Deze contactpersonen kunnen dan na het instellen van een wachtwoord inloggen en aanvragen indienen. Ga je uit dienst of zijn de werkzaamheden overgenomen? Geef dit dan door via info@mijn-ssfh.nl.
     

  • Wat is het verschil tussen BBL en Derde leerweg?

    "Via de Derde leerweg kunnen werkenden en werkzoekenden een volledige, erkende mbo-opleiding volgen, maar ook een deel daarvan. Bijvoorbeeld een deel dat kan worden afgerond met een mbo-certificaat of een praktijkverklaring. Mbo-opleidingen in de derde leerweg leiden op tot hetzelfde diploma als de leerroutes bol en bbl. Er gelden daarom dezelfde wettelijke kwaliteitseisen voor het onderwijs en de examinering. De Inspectie van het Onderwijs ziet toe op de uitvoering hiervan.

    De derde leerweg biedt extra mogelijkheden om met een flexibel onderwijsaanbod in te spelen op de scholingsbehoeften van werkenden, werkzoekenden en hun werkgevers. Er zijn geen regels voor onderwijstijd en studieduur. Dit maakt het bijvoorbeeld makkelijker om het leren op de werkplek te laten plaatsvinden. Opleidingstrajecten binnen de derde leerweg worden niet bekostigd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)."

Blijf op de hoogte.
Abonneer nu op onze nieuwsbrief.